הנגשת האתר – כן או לא ומה זה בכלל

הבוקר ישבתי באירוע ליד שרה, בחורה מקסימה, עצמאית שגרה עם שותפות בדירה. שרה היא עיוורת מלידה, אבל זה לא מונע ממנה להתכתב עם חברות בווטסאפ (בעזרת קורא מסך שמקריא לה את ההודעות), לעבוד על המחשב (שוב – קורא מסך ומקלדת מותאמת עם מקלדת ברייל) ואפילו להתנדב בזמנה החופשי.

סיפרתי לה שאחד מהדברים שאני עושה בעסק שלי הוא להנגיש אתרים לבעלי לקויות והיא סיפרה לי כמה קשה לה כשהיא מגיעה לאתר שאינו מונגש וכמה היא היתה רוצה שיהיה אתר מונגש שיאפשר לה לבצע קניות גדולות כמו בסופר. ואז התחלתי להסתכל על נושא ההנגשה אחרת. זכרתי כמה שבוני האתרים לא אוהבים את כל נושא ההנגשה ובעלי העסקים שתמיד מתלוננים עד כמה העלויות חונקות.

נושא הנגשת האתר הוא נושא לא פשוט שעורר סערה גדולה בקרב קבוצת בוני ומפתחי האתרים בארץ. אין אף אחד שחולק על הצורך להקל על בעלי המוגבלויות, אבל עיקר הטענות היא שבסופו של דבר, הרבה יותר יוצאים מופסדים מכל התהליך. והחקיקה לא חשבה על כל ההשלכות.

בתחילה, נחקק חוק שדורש מכל אתר שנבנה החל משנה מסוימת להיות נגיש. בהמשך, כאשר התברר העלות וההשלכות של החוק, נוספו הקלות ופטורים לחלק מהאתרים.

עיקר הטענות נגד החוק היו שמכיוון שתהליך הנגשת אתר הוא יקר מאד, אתרים קטנים אינם יכולים לספוג את העלויות ולכן הרבה מידע שהיה חינם ברשת, הורד מהרשת. לצערם של רבים.

כיום, כל אתר שנותן שירות או מידע על שירות, פונה לציבור הישראלי, הוקם אחרי שנת 2017  והמחזור הכספי הממוצע שלו הוא מעל 100 אלף בשנה, מחויב בהנגשה מלאה. חובת ההנגשה חלה על כל בעלים, מחזיקים או מפעילים בפועל של אתר האינטרנט, גם אם הוא אדם או גוף פרטי, עמותה, עוסק מורשה, משרד ממשלתי או רשות ציבורית.

מכיוון שאנחנו ישראלים שמחפשים פתרונות אינסטנט מהירים, קמו חברות רבות והציעו מוצרים שנועדו לדבריהם להפוך אתר לנגיש. יש לשים לב, שמוצרים מסוג זה לא מסוגלים לבצע הנגשה מלאה לפי החוק. ומטעה את הקונים. כדי לבצע הנגשה מלאה (רמת AA) לא מספיק להוסיף תפריט נגישות, אלא צריך להקפיד על היררכיה נכונה של כותרות, על גישה מלאה לכל מקום באתר באמצעות מקלדת בלבד ללא עכבר, על סימון חזותי במעבר על קישורים ועוד ועוד. בנוסף, יש ליצור דף הצהרת נגישות שבו נפרט את כל הצעדים שביצענו באתר על מנת להנגיש אות.

כמה קישורים שימושיים:

פרטים מלאים על תהליך הנגשה של אתר אפשר לראות כאן וכאן

לבדיקה האם אני צריך להנגיש את האתר שלי

מחולל דף הצהרת נגישות

 


איך מתחילים להנגיש אתר?

הצעדים הראשונים לאתר מונגש ברמת AA:

  1. התקנת תפריט נגישות (יש בוורדפרס שפע של פלאגינים מתאימים)
  2. הקפדה על היררכיה נכונה של כותרות בכל עמוד. כותרת אחת H1 והמשך כותרות משנה H2,H3,…
  3. הוספת תיאור (alt) מפורט לכל תמונה שאינה תמונת אווירה
  4. הוספת סימן חזותי במעבר עכבר על קישורים. שינוי בגודל הטקסט למשל. שינוי צבע לא מספיק.
  5. בדיקה שניתן להגיע לכל אלמנט בדף באמצעות המקלדת בלבד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן